10 Tips om te blijven oefenen

Na het volgen van de mindfulnesstraining blijkt thuis blijven oefenen niet altijd gemakkelijk. Je laat je toch weer meeslepen door de waan van de dag en vergeet om te oefenen. Op een gegeven moment ontstaat er wel weer de behoefte om te gaan oefenen en zou je wel weer meer structureel dagelijkse oefeningetjes willen doen en/of een meditatiemoment in je dagprogramma willen inbouwen.

Hieronder 10 tips om het oefenen thuis en op je werk weer te inspireren en op te pakken:

  1. Structuur: breng structuur aan in je oefenactiviteiten, dat wil zeggen kies vaste momenten en help jezelf hier aan herinneren. Plak een memo op je computer of zet oefenmomenten in je (digitale) agenda.
  2. Maak contact met jouw verlangen: wat is je wens voor jezelf, meer rust, dichter bij jezelf zijn, meer balans? Maak het zo concreet mogelijk en schrijf het op een kaart of opvallend briefje naast je bed, naast je spiegel, op je computer, op een deur of op een andere plek waar je dagelijks bent.
  3. Kleine stapjes: met kleine stapjes kom je het verst. Begin met een klein voornemen zoals de drie-minuten-adempauze of een dagelijkse handeling met aandacht doen. Oefen hier een aantal weken mee en zet daarna pas een volgende stap in je beoefening zoals tien minuten bodyscan op een vast moment in de dag.
  4. Kies oefeningen die bij jou en je leven passen: vind je loopmeditatie fijner dan zitmeditaties? Kies dan voor de loopmeditatie of neem je dagelijkse loopjes als oefenmomenten. Heb je een gezin met jonge kinderen die al eerder wakker zijn dan jij? Dan is in de vroege ochtend mediteren wellicht niet handig voor jou, kies dan een geschikter moment.
  5. Iedere dag heb je opnieuw de kans om opnieuw te beginnen: wees blij met wat je wel doet en wees mild met wat je niet doet.
  6. Blijven oefenen vergt discipline. Kijk hoe jij discipline kunt betrachten.
  7. Op de momenten dat je denkt dat je meer mindfulness zou willen beoefenen, doe dat dan direct en neem dat moment als oefenmoment.
  8. Zet reminders op je telefoon: bijvoorbeeld bij elke bel stop je met waar je mee bezig bent en breng je gedurende een minuut je aandacht naar je ademhaling.
  9. Neem natuurlijke pauzes als oefenmoment:
    • in de rij voor de kassa;
    • als je wacht voor t stoplicht;
    • als je in de file staat;
    • als je op de bus of de trein wacht;
    • als je je computer opstart.
  10. Samen oefenen kan helpend zijn. Maak afspraken met iemand die ook mindfulness beoefent om samen te oefenen of elkaar te ondersteunen. Of neem deel aan tweewekelijkse oefenavonden om je meditatie te verdiepen en inspireren.

MARIJKE WILLEMS
Coach, trainer, onderwijskundige, opleidingsadviseur

06 518 068 83
info@marijkewillems.nl

Bezoekadres:
Place Vendome, Kamer 4.120
Dr. van Deenweg 162
8025 BM Zwolle

Postadres:
Molenweg 123,
8012 WD Zwolle

 

Gedragscode

KvK Zwolle 8225851
BTW nr. NL147830424B01
IBAN Bank: NL48KNAB0259973882

 

VOLG ME