Ik wil wel opruimen maar waar begin ik?

Deze vraag krijgen we regelmatig van onze cliënten.

Ze willen heel graag aan de slag met het opruimen van de veelheid aan spullen in hun huis, maar ze weten niet waar te beginnen. Op de overvolle zolder? In de schuur? Of in de kelder die volstaat?

Gedachten en aannames

Achter de vraag waar te beginnen zitten ook allerlei gedachten en aannames. Over dat het opruimresultaat meteen perfect moet zijn, dat je eerst allerlei bakken en dozen moet kopen, dat alles meteen moet.

Deze gedachten over het opruimen kunnen er voor zorgen dat het zo overweldigd en groots lijkt, dat je niet begint. Niet weten waar te beginnen brengt je in een soort verlammende toestand, met vaak als gevolg ‘van uitstel komt afstel’.

Begin waar je bent

Ons advies is om te beginnen in een ruimte waar je vaak bent, een ruimte waar je er het meest plezier van hebt als het er opgeruimd is.

Zodat je niet als je visite verwacht, eerst alle rondslingerende spullen snel in de kast hoeft te mikken (voor het oog is het netjes, maar als je de volgende dag de kast opendoet mietert alles eruit…). Zodat je niet als je aan de eettafel wilt gaan eten eerst elke keer een stapel tijdschriften hoeft te verplaatsen. Zodat je niet als je de planten water wilt geven eerst van alles aan de kant hoeft te schuiven om er bij te kunnen. Zodat je niet eerst stapels kleding van je bed hoeft te halen voordat je kunt gaan slapen.

Het als eerste opruimen van een ruimte waar je vaak bent, geeft meteen een blij en voldaan gevoel, het geeft rust en het stimuleert je om vervolgens andere ruimtes in je huis aan te pakken.

Opruimgewoonten

Om te zorgen dat het opgeruimd blijft in de ruimtes die je hebt aangepakt moet je nieuwe opruimgewoonten aanleren. Als je nieuwe gewoonten aanleert moeten er in de hersenen nieuwe verbindingen worden gecreëerd. Het zetten van kleine stapjes en herhaling zijn hierbij de sleutels. Begin dus met een kleine stap aan een opruimklus en beperk je aandachtsgebied tot 1 ding, 1 stapel of 1 ruimte. Doe dit elke dag of drie keer per week zodat je jezelf de kans geeft je de gewoonte eigen te maken.

Oefening waar start je?

Een mooie oefening die je kan helpen om te bepalen waar je wilt starten is deze:

Creër een moment voor jezelf, zorg ervoor dat je minimaal een half uur niet gestoord kunt worden. Maak het jezelf gemakkelijk. Pak er een notitieblok, een pen en iets te drinken bij.

 

  1. Sluit je ogen en adem lang en rustig in, en vervolgens langzaam en helemaal uit. Adem zo een aantal keren in en uit.
  2. Open je ogen en beantwoord daarna voor jezelf de volgende vragen:
  • Welke ruimte in huis waar je vaak komt, vind je nu onrustig of storend qua rommel?
  • Hoe wil je je voelen in die ruimte? Neem hier uitgebreid de tijd voor.
  • Visualiseer hoe die ruimte eruit ziet als deze helemaal is opgeruimd. (Beschrijf of teken hoe de ruimte er dan uit ziet).
  • Wat is de eerstvolgende kleine stap die je kunt zetten? (bijvoorbeeld de spullen van 1 lade opruimen, die ene stapel tijdschriften uitzoeken).

3. Voer de eerstvolgende kleine stap meteen uit. Hoe voelt dit?

4. Spreek dan met jezelf de eerstvolgende kleine stap met jezelf af en wanneer je die gaat doen.

5. Zo ga je verder. Op jouw manier, in je eigen tempo.

Die zolder, kelder of schuur komen aan de beurt op het moment dat je daar aan toe bent.

 

Een aantal ondersteunende tips:

  • Begin gewoon.
  • Maak grote opruim-klussen kleiner, verdeel ze in kleine behapbare stukjes.
  • Neem jezelf voor om elke dag iets op te ruimen dat bijdraagt aan hoe je wilt voelen in die specifieke ruimte.
  • Geef al je spullen zoveel mogelijk een vaste plek.
  • Heb je na een tijdje een opruimdip? Geeft niets. Denk nog even terug aan de visualisatie. En zet weer de eerstvolgende kleine stap.
  • Je kunt een opruimdagboekje bijhouden. Zo zie je na een tijdje welke opruimstappen je al hebt gezet.
  • Motiveer jezelf. Stel je zelf een beloning in het vooruitzicht als je die bepaalde ruimte in huis hebt opgeruimd.

 

Geniet van het resultaat! En bedenk, opruimen is zelfzorg; opruimen is een onderdeel van goed voor jezelf zorgen. Je maakt ruimte voor wat je echt belangrijk vindt. Dat is opruimen van binnenuit.

Wil je niet alleen je huis maar ook je hoofd en je hart meer vullen met dat wat voor jou belangrijk is?

In de dagworkshop van Zooi naar Zin helpen we je hierbij. We doorlopen in een kleine groep 6 stappen met jou. Bij iedere stap staan we stil, geven we uitleg en doen we oefeningen. Zodat je aan het einde van de dag zelf het proces hebt doorlopen en helder hebt wat jouw kompas is waarop jij keuzes gaat maken in je leven en je werk.

Om kennis te maken met ons en met onze manier van werken organiseren we ook inspiratiebijeenkomsten van 2 uur.

Lees hier verder voor meer informatie over de inspiratiebijeenkomst en de dagworkshop.

Kun je niet op deze inspiratiebijeenkomst en zou je graag meer toelichting willen hoe jij deze stappen in jouw situatie kunt toepassen? Maak dan een afspraak met ons. We bieden je gratis en vrijblijvend een adviesgesprek aan.

aandacht, Artikel, oefening, rust, tips

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

MARIJKE WILLEMS
BEZIELD EN BETROKKEN WERKEN

Bezoekadres:
Bloemendalstraat 7
8011 PJ Zwolle
06 518 068 83
info@marijkewillems.nl

Postadres:
Almelose Kanaal 89,
8012 BX Zwolle

 

KvK Zwolle 8225851
BTW nr. NL147830424B01
IBAN Bank: NL87ABNA0440034256

 

VOLG ME