Laat je niet gek maken!

Hoe vaak snak jij naar een moment van rust midden op je werkdag? En hoe vaak gun jij jezelf dat rustmomentje? Even op adem komen, al is het maar één minuutje op een dag doet al wonderen voor je gevoel van werkdruk en je gevoel van stress.

Eén minimomentje achteroverleunen kan een enorme invloed hebben op de spanningsboog die jij gedurende de dag opbouwt.

Ook temidden van de drukte in de klas kun je tot rust komen

Vaak denken we dat het niet mogelijk is om temidden van de drukte van de klas tot rust te komen. De kinderen vragen voortdurend je aandacht en het programma van de dag hijgt in je nek.
Korte stopmomentjes inbouwen is echter altijd mogelijk. Zeker als je ze neemt terwijl je iets anders doet. Dan kost het je zelfs helemaal geen extra tijd. Je moet dan alleen alert zijn om het te doen. Je kunt ze koppelen aan activiteiten die je sowieso al doet zoals een kopje theedrinken, je jas pakken, het Digibord aanzetten. Dat helpt je om het te onthouden en er een gewoonte van te maken.

Ik daag je uit

Ik daag je uit om gedurende drie weken een of twee van de onderstaande minipauzes toe te passen. Kijk eens welke voor jou het meest eenvoudig lijkt om te doen. Spreek met jezelf af om deze één week uit te proberen. Bevalt het ga er dan gerust mee door, bevalt hij niet kies dan een andere om een week uit te proberen.

Merk ook op wat een minipauze doet in je drukke hoofd, in je gespannen lijf, voor je negatieve gedachten of voor je adem.

10 Minipauzes

  1. Voordat ’s ochtends de schooldeur opengaat voor de leerlingen volg je drie keer je hele in- en uitademing. Je voelt je kalm en ontspannen en je kunt je openen voor de kinderen en voor de schooldag die je samen met hen gaat doorbrengen.
  2. Elk kind dat met een vraag of opmerking bij je komt geef je jouw volledige vriendelijke aandacht. Als je merkt dat je afdwaalt of met drie dingen tegelijk bezig bent dan keer je weer helemaal terug met je aandacht naar dit kind. Dit geeft jullie beiden rust.
  3. Elke keer wanneer je een slok thee of koffie neemt – of die nu warm is of inmiddels koud is geworden – drink je die met je volle aandacht. Dit kan gerust temidden van de drukte in de klas, dit hoeft tenslotte maar een halve minuut te duren.
  4. Als je de klas uitloopt naar het kopieerapparaat of naar een kast op de gang, loop dan bewust: je neemt waar hoe je voeten de grond raken en hoe je ze weer optilt. Intussen adem je rustig door.
  5. Wanneer het rumoerig is in de klas en je wil graag dat het stil wordt, word dan eerst zelf stil. Sta stil bij jezelf, haal een paar keer rustig adem, voel je kalm en ontspannen en geef dan pas jouw stilteteken of stiltewoord.
  6. Zet een timer op je telefoon die gedurende de dag een aantal maal klingelt. Als je deze bel hoort stop je een moment en richt je je aandacht op je ademhaling of op een punt in je lichaam dat prettig voor je voelt. Bijvoorbeeld je buik, je hart of je voeten. Dan ga je weer gewoon verder met waar je mee bezig was.
  7. Ga naar het toilet en doe de adempauze.
  8. Als je voelt dat je een moment van rust nodig hebt, kijk dan even naar buiten en zoek een boom of struik. Richt hierop voor een aantal momenten in alle rust je aandacht. Of kijk naar de lucht en de wolken die voorbijdrijven.
  9. Als de kinderen pauze houden, neem dan zelf ook even pauze. Ga zitten, sluit je ogen, krul je mondhoeken tot een lichte glimlach en neem een aantal minuten de tijd (zet eventueel een timer van vijf minuten) om je aandacht op je ademhaling te richten.
  10. Zorg dat je even buiten komt op een schooldag om deze oefening te doen. Of doe deze wanneer je sowieso al buiten komt. Bijvoorbeeld tijdens de wandeling naar de gymzaal, als je pleinwacht bent, tijdens je eigen pauze of aan het einde van de schooldag als je met de kinderen naar buiten gaat.
    Haal zodra je buiten bent een aantal malen diep adem. Voel hoe je de frisse buitenlucht inademt. Bij je uitademing laat je alle zorgen, prikkels en drukte van dat moment los. Tover een glimlach op je lippen, voel je dankbaar voor de mooie momenten van de dag en voel hoe je weer fris en kalm je activiteiten vervolgt.

 

Wanneer je dagelijks een of meer van deze oefeningen toepast zal je gevoel van rust, kalmte en plezier toenemen. Ik ben heel benieuwd hoe deze tips voor jou werken.

Met nog meer rust en ontspanning werken?

Heb je vragen over de oefeningen? Of wil je graag je eigen stresspatronen leren doorbreken zodat je met meer rust en ontspanning kunt werken? Maak dan een afspraak met me voor een gratis coachgesprek.

Ik help je graag om weer met rust in je hoofd en vol plezier in de klas te zijn.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

MARIJKE WILLEMS
BEZIELD EN BETROKKEN WERKEN

Bezoekadres:
Bloemendalstraat 7
8011 PJ Zwolle
06 518 068 83
info@marijkewillems.nl

Postadres:
Almelose Kanaal 89,
8012 BX Zwolle

 

KvK Zwolle 8225851
BTW nr. NL147830424B01
IBAN Bank: NL87ABNA0440034256

 

VOLG ME