10 tips voor rust in je hoofd

10 tips voor meer rust in je hoofd

Met veel plezier kijken we terug op ons eerste Ont-moet moment op 27 februari. Het thema van deze ochtend was hoe creëer je rust in je hoofd. We hebben veel tips gedeeld en deelnemers zijn tot mooie inzichten gekomen. Een aantal ervan hebben we hier op een rijtje gezet.

Heb je regelmatig last van een vol hoofd, van een stem die je zegt wat je allemaal moet doen en niet mag vergeten? Of ben je vaak aan het piekeren of maak je de dingen groot in je hoofd?

Kies dan eens een of twee van de tips uit die je het gemakkelijkst kunt toepassen. Probeer ze een poosje uit en onderzoek welke jou het meeste rust brengt.

1. Adem je uit je hoofd

‘Adem is leven’ zegt men wel. En dat is natuurlijk ook echt zo. Zonder adem, zonder zuurstof kun je niet leven. Hóe je ademhaalt bepaalt echter ook jouw kwaliteit van leven. Je gevoel van onrust, spanning of stress kun je positief beïnvloeden met je ademhaling. Dat is ook nog eens heel gemakkelijk want je adem is er altijd. Als je je aandacht op je adem richt kom je direct uit je hoofd. Hoe vaker je dit doet des te meer je je aandachtsspier traint om uit je hoofd te komen.

2. Gebruik je hoofd om over dingen na te denken, niet om aan dingen te denken

Haal alles alles wat je moet of wilt doen uit je hoofd. Schrijf het op. Doe een notitieboekje in je tas of leg het naast je bed, zo heb je altijd iets bij de hand. Je hoofd is nu ‘leeg’ en er is ruimte om het te gebruiken waar het voor is bedoeld. 

3. Stel je zelf de vraag: moet ik dit nu doen?

Nog een stapje verder: stel jezelf bij alle dingen die je hebt opgeschreven bij tip 2 de vraag: Moet ik dit nu doen? Stel deze vraag 5 keer, met elke keer de klemtoon op het volgende woord. Moet ik dit nu doen? Moet ik dit nu doen? Enzovoort. Dit geeft vaak een andere kijk op alles wat er moet. Probeer maar eens.

4. Doe dingen een voor een: singletasken in plaats van multitasken

Probeer de dingen die je doet met aandacht te doen. We denken vaak dat 2 of 3 taken tegelijk doen efficiënter is, maar je brein moet dan heel hard werken. Want het duurt telkens minimaal 10 minuten! om weer tot focus en concentratie te komen.
Drink om te beginnen eens je kopje thee met volle aandacht. Je legt je mobiel, de krant of je tijdschrift even weg. En je brengt je aandacht volledig naar de thee: wat proef je, wat voel je?

5. Kies bewust voor minder digitale prikkels

Je smartphone, je computer en de tv zorgen er samen voor dat je eigenlijk nooit een moment van rust ervaart. Je bent altijd bereikbaar en je wordt constant blootgesteld aan flitsen van informatie die je moet verwerken. Kies er voor om je apparaten zo nu en dan uit te laten. Experimenteer eens met een dagje zonder smartphone of een schermloze avond. 

6. Zeg vaker nee

Een overvolle agenda is één van de belangrijkste oorzaken van chaos in je hoofd. Al vinden we dat vaak lastig om te doen, zeg toch eens wat vaker nee. Daarmee zeg je ja tegen jezelf.
Neem jezelf en jouw belastbaarheid als uitgangspunt voor het indelen van je agenda. Prioriteer eerst de dingen voor jezelf. Zo staat je sport- of yogavond al ingepland en is het makkelijker om nee te zeggen tegen extra werken of andere vragen. 

7. Ga bewegen

Lekker bewegen en sporten is goed voor je lijf, maar ook voor je brein. Regelmatig een ommetje maken, of een paar yoga oefeningen doen, de trap nemen in plaats van de lift, zorgen er voor dat je hoofd en brein fit blijven. En dat je helderder kunt denken en effectiever kunt werken.

8. Gun jezelf tijd voor een dutje of om te dagdromen

We zijn zo geneigd om steeds bezig te zijn, we denken dat we dan productiever zijn, maar het tegendeel is waar. Als je pauzes neemt ben je juist productiever. Je lichaam rust uit, en je brein ook. Een dutje van 5 minuutjes kan wonderen doen voor je energiepijl en je focus. En let op dat je niet langer slaapt want dan wordt je huis groggy wakker en is je brein veel minder helder. 

9. Mediteer 

Verzorg je brein door je even terug te trekken en even met aandacht bij jezelf te zijn. Hiermee stop je even je gedachtestroom. Je kunt hiervoor uitgebreid de tijd nemen, maar een paar minuten per dag zijn ook al effectief.
Je kunt in stilte mediteren of je kiest een geleide meditatie die je makkelijk kunt vinden via internet of meditatie apps.

10. Plan ont-moet momenten voor jezelf in

Zet minimaal eens per week een kruis in je agenda, al is het maar een uurtje. Even niets moeten, zie het als een ontmoeting met je zelf. Doe dan waar je zin in hebt. Zoek de stilte op, brand eens een kaarsje of wierook voor jezelf, lees een boek, ga uitgebreid in bad of doe iets anders waar jij jezelf een groot plezier mee doet. Je verdient het.

 

Ons volgende Ont-Moet-Moment staat in het thema van rust en ruimte in je huis creëren. Rust op je werkplek of in je woonomgeving creëren is een andere effectieve manier om rust in je hoofd te krijgen.

Heb je interesse lees hier dan meer over onze ont-moet-momenten.

 

 

rust, tips

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

MARIJKE WILLEMS
BEZIELD EN BETROKKEN WERKEN

Bezoekadres:
Bloemendalstraat 7
8011 PJ Zwolle
06 518 068 83
info@marijkewillems.nl

Postadres:
Almelose Kanaal 89,
8012 BX Zwolle

 

KvK Zwolle 8225851
BTW nr. NL147830424B01
IBAN Bank: NL87ABNA0440034256

 

VOLG ME