fbpx

Je hebt altijd tijd voor een mini-pauze

Een mini pauze kost je echt maar een paar minuutjes. Soms is één minuut zelfs al voldoende om je lijf en je hoofd voldoende rust te geven om daarna weer fris en gefocust verder te kunnen. Dus geen excuses meer! 

Gewoon doorgaan

Bij drukte lijkt de beste strategie nog altijd om gewoon door te gaan en er een tandje harder aan te trekken. Zeker als je een overvolle dag hebt, als er collega’s ziek zijn, spannende gesprekken op je agenda staan of als er deadlines te halen vallen. Dan lijkt pauze nemen wel het laatste wat goed voor je is om te doen. Echter steeds vaker laat onderzoek zien dat hard doorwerken zonder pauze zorgt voor meer fouten in je werk en minder geconcentreerd werken. 

Doordenderende trein

En niet alleen voor je werk is doorwerken zonder pauze funest. Ook voor je gezondheid is het erg slecht. Je bouwt stress op zonder die af te kunnen voeren in je lichaam. Daarnaast sta je staat voortdurend ‘aan’ waardoor je àls je uiteindelijk rust neemt niet echt kunt ontspannen. Als een hogesnelheidstrein dender je nog door terwijl er al lang op de rem is getrapt. Je lichaam en brein zijn nog in een opperste staat van paraatheid.

Als het avond is voel je dan nog steeds een soort onrust en gejaagdheid in je waardoor je moeite hebt met inslapen of halverwege de nacht uren wakker ligt. Je hoofd draait overuren en als je lang zo doorgaat ontstaan er steeds meer gezondheidsklachten. 

Je weet het

Wat ik je zojuist heb verteld weet je ook wel. ‘Maar ja,’ denk je nu ‘je kunt toch niet temidden van die overvolle mailbox, die vragende cliënten, je drukke collega’s en alsmaar overgaande telefoon een minuutje achteroverleunen? Wat zal iedereen wel niet denken? Ik ben echt niet lui en zeker de beroerdste niet. En wie doet het dan als ik het niet doe?
’Herken je deze gedachten? Je schuldgevoel laat ijverig van zich horen. 

Je wil kwaliteit leveren

Maar hoe goed ben jij aan het werk als je zo doorjakkert? Hoe staat het dan met je prikkelbaarheid en met je klantgerichtheid? Als je zo slecht slaapt is je hoofd dan voldoende helder om een ingewikkeld probleem op te lossen? En als je alsmaar aan het jagen bent, hoe open en vriendelijk sta jij je klanten te woord? Hoe fijn ben jij dan als collega?
En wil je dat, op die manier werken? En dan hebben we het nog niet eens over je priveleven gehad.

Voordat het te laat is

Ja ik weet het dat klinkt dramatisch. Maar echt ik zie genoeg mensen die nu zeggen, had ik dat maar eerder gedaan. En ik hoor nog steeds van veel mensen: ‘ik ben burn-out geweest’ of ‘ik ben minder gaan werken en ik merk hoe ik weer meer gespannen wordt. Ik weet hoe belangrijk het is om pauzemomentjes te nemen maar ik doe het niet of niet genoeg.’

No more excuses

Ga daarom zelf aan het roer zitten. Zorg dat je niet meer geleefd wordt maar dat jij de richting bepaalt. Neem deze stopmomentjes om in elk geval met meer ontspanning en plezier te werken of om de kwaliteit te leveren die jij graag wil. 

Wat doet een mini-pauze

Een mini-pauze is bedoeld om je even uit je hoofd te halen, om te zorgen dat je even niet met werk gerelateerde zaken bezig bent. En om aandacht aan je fysieke welzijn te besteden. Dat wil zeggen: als je de hele tijd zittend werkt ga je juist even lopen, rekken en strekken, naar buiten staren en het allerliefste nog: naar buiten toe gaan. Al loop je maar even de trappen af en ga je gewoon even buiten naar de vogeltjes luisteren of een paar minuutjes rondlopen. Dat doet al wonderen als pauzemoment. 

Als je de hele tijd staand werkt of veel loopt dan is het juist fijn om even te zitten. Om je spieren rust te gunnen en je adem weer te verdiepen. En om niet de hele tijd te hoeven reageren op vragen van cliënten, collega’s of leerlingen. 

Doe-echt-niets

Vaak zitten mensen in hun pauze op hun telefoon, op social media of appjes en privé mail beantwoorden. Dat is heel verleidelijk en je bent natuurlijk ook echt even niet met je werk bezig. Maar het houdt je met je energie in je hoofd en met je aandacht in de re-actie modus. Je raakt er niet werkelijk ontspannen van. En je laad er ook niet van op. En misschien nog wel het allerbelangrijkste: je komt weer niet in contact met jezelf.

Probeer het zelf eens uit

Probeer zelf eens uit of je verschil opmerkt als je pauze neemt zoals ik bedoel met een mini-pauze en als je pauze neemt door op je mobiel te zitten.
Neem 5 minuten pauze en geef echt aandacht aan je lijf: je rekt je een beetje uit, je ademt een paar keer diep in en uit, je staart wat uit het raam en doet verder echt even niks! Voel dan nog even goed na bij jezelf: hoe is je adem, hoe voelt het in je lijf, je energie, hoe vol of leeg is je hoofd? 

En dan neem je later op de dag nog eens 5 minuten pauze en ga die op je mobiel doorbrengen. Als je je mobiel weglegt voel je ook weer na in je lijf, je adem, je energie, hoe vol of leeg je hoofd is. 

Ik ben benieuwd naar je ervaring. Ik durf namelijk te wedden dat je na de eerste pauze meer rust en ontspanning in je lijf zult voelen en meer focus zult hebben. En draai ze gerust om. 

Help elkaar

Bedenk ook dat het bij ieder van ons anders werkt. De een heeft veel baat bij even lachen samen bij een kop koffie. De ander is na 5 minuten frisse lucht weer opgeklaard. 

Dus gun jezelf en ook elkaar je mini-pauze. Complimenteer je collega’s als zij een korte pauze nemen temidden van de drukte. En vraag je collega’s je te helpen herinneren om een mini-pauze te nemen. Zo help je jezelf én je collega’s zonder schuldgevoel aan meer ontspanning en plezier. 

minduflness, stress, stressvermidneren

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

MARIJKE WILLEMS
BEZIELD EN BETROKKEN WERKEN

Bezoekadres:
Bloemendalstraat 7
8011 PJ Zwolle
06 518 068 83
info@marijkewillems.nl

Postadres:
Almelose Kanaal 89,
8012 BX Zwolle

 

KvK Zwolle 8225851
BTW nr. NL147830424B01
IBAN Bank: NL87ABNA0440034256

 

VOLG ME