Hoe minder doen zorgt voor meer aandacht voor je leerlingen
Veel van de leerkrachten en docenten die ik spreek zeggen dat het contact met de leerlingen een van de dingen was waarom ze leerkracht zijn geworden. Dat dat het ook is wat het werk zo ontzettend leuk maakt. En dat ze het zo graag doen voor die leerlingen.
Geen ruimte voor een gesprekje
Helaas hoor ik ook dat ze dat steeds vaker kwijtraken door de omstandigheden in hun klas of bij hen op school. Dat ze bijvoorbeeld mee moeten gaan in alle onderwerpen en lessen die in de klas aan de orde moeten komen. En dat ze dan geen ruimte voelen om tussendoor een leuke les of fijn momentje met elkaar te creëren.
Dat de nadruk op hun school ligt op de cognitieve doelen om de eindstroomcijfers omhoog te halen. Leerkrachten voelen dan vaak geen ruimte om gewoon even dat gesprekje aan te gaan dat ontstaat, of dat dansje samen te doen met de kinderen. Terwijl daar juist de contactmomentjes zitten die het verschil maken.
Of dat er een aantal zorgleerlingen in de klas zitten die het grootste deel van hun aandacht opeisen, waardoor de leerkracht geen ruimte voelt om aandacht aan de andere leerlingen te besteden.
Eerst contact met jezelf
Het gevoel van ‘je moet door, je moet doen, je moet in de actie blijven want anders red je het allemaal niet’ overheerst dan. Dit zorgt voor spanningen en een gevoel van teveel stress. Hierdoor schiet je vaak in je hoofd en dan ben je niet in staat echt contact te maken met de ander. Je hebt nauwelijks contact met jezelf.
Als je er even over nadenkt weet je eigenlijk wel dat wanneer jij vanuit jouw eigen hart, vanuit jouw betrokkenheid en vanuit wie jij bent als mens als leerkracht op je best bent. Op je best voor je leerlingen en op je best voor jezelf. En soms lukt dat wel weer even een moment of een dag maar al snel zit je weer in de sjees van de dag en voel je je vooral tekort schieten naar de leerlingen aan wie je geen aandacht hebt kunnen schenken. En zou je willen dat je er een leukere dag van had kunnen maken met elkaar.
Stopmomentjes
Hoe kun je nou zorgen dat je minder in je hoofd zit en meer ontspannen in het hier en nu bent? Zodat je temidden van alles wat er moet gebeuren en waar je niet direct invloed op hebt toch het contact met de leerlingen behoudt?
Door minder te DOEN en meer te ZIJN. Ik heb gemerkt dat het juist voor jullie, leerkrachten en docenten echt erg moeilijk is om minder te doen, om stopmomentjes, adempauzes, me-time in te lassen temidden van je werkdag.
En ik heb – gelukkig! – ook gemerkt dat als je het wel doet dat het juist leerkrachten heel veel oplevert.
Wat leerkrachten zelf aangeven als ze vaker stopmomentjes inlassen op een dag:
- Ik heb meer contact met de leerlingen.
- Meer echte gesprekken, leuke, fijne momenten met elkaar.
- Ik ervaar meer rust in mijn hoofd.
- Mijn lijf voelt weer ontspannen.
- Ik ren minder hard als een kip zonder (of met) kop door de gangen.
- Ik heb meer gevoel van overzicht.
- Ik reageer minder geïrriteerd op leerlingen en collega’s.
- Ik ga steeds vaker kiezen om iets te doen wat beter of relaxter voor me voelt.
Meester is vandaag veel gezelliger
Leerlingen merken het vaak direct. Juf of meester of de docent is gezelliger, reageert minder pinnig of geïrriteerd. Ze voelen zich meer op hun gemak bij je en delen eerder wat er bij hen speelt. Omdat jij relaxter bent, meer ontspannen en meer aanwezig bent pik je sneller jouw eigen en ook hun signalen op. En daarin ben jij als leerkracht het beginpunt. Jij kunt kiezen om met meer aandacht aanwezig te zijn in plaats van je vooral door het programma te laten leiden.
Kiezen om een minuut aandacht te geven aan jezelf en aan de ander maakt een wereld van verschil voor jouw eigen gevoel van voldoening en geluk. En heeft direct effect op het gevoel van welzijn van de leerling. Echt door een ander gezien of gehoord worden betekent zoveel. Verschil op een dag en soms zelfs op een leven.
En dan heb ik het hier nog niet eens gehad over welke positieve invloed die minuut echte aandacht heeft op de motivatie en het leerproces van de leerling.
De vloer vegen
Maar ja hoe doe je dat dan … te zijn in plaats van te doen? Kies om te beginnen een ding of een taak op een dag die je met je volle aandacht doet. Koffie maken bijvoorbeeld, je computer opstarten, de klas vegen, de kast inruimen. Je traint hiermee je aandacht spier en je oefent om gewoon te zijn met dat wat er is.
De kast inruimen om de kast in te ruimen. De vloer vegen om de vloer te vegen. Je zult merken dat je de vloer veegt om dat af te hebben. Zodat je je weer kunt richten op het volgende ding dat af moet. En zo sjees je van de ene taak naar de andere taak en ben je aan het doen en aan het haasten en hops zit je zo weer in je hoofd.
Dus veeg de vloer en elke keer als je merkt dat je denkt ‘nou het duurt wel lang, straks moet ik nog dit en dat’ dan richt je je aandacht weer op het vegen. Zeg bijvoorbeeld tegen jezelf: ‘ik veeg, ik veeg’. Je komt je gedachten tegen, misschien ook je tegenzin of je haast om snel de klus te klaren. Doe het elke dag opnieuw en merk op wat het met je doet.
Creërend mens
Door vaker even te zijn leer je om niet altijd maar doelen na te jagen of je taken af te kunnen vinken. Je leert om gewoon te zijn met dat wat er nu is. Dan ben je een creërend mens, dan kan meer iets ontstaan dan dat je iets afdwingt. Dan ontstaat er ruimte om niets te hoeven temidden van alles wat er nog moet, wat er van je wordt verwacht, wat jij van jezelf verwacht.
Een minuutje op een dag.
Een zee van een momentje.
Hoe heerlijk is dan je ruimte.
Je loopt ietsje minder hard
En daarna dan ga je verder met dat waar je mee bezig was, gewoon met dat wat er dient te gebeuren. En je zult zien, je loopt ietsje minder hard van het een naar het ander. Je begint ook eens eventjes naar buiten te kijken tussendoor. Je ademt nog eens uit voordat je je tot je volgende taak zet.
Je zult merken dat er langzaam maar zeker iets verandert in jou. Terwijl het werk, de mensen om je heen, het aantal uren en je taken ongewijzigd blijven.
Wil jij ook graag terug naar meer contact met je leerlingen?
En kun je hier wel wat hulp bij gebruiken? Maak dan een gratis en vrijblijvende afspraak met me. Ik help je graag op weg!
In een gesprek van een uur geef ik jou mijn volle aandacht en kijken we samen hoe jij temidden van jouw omstandigheden op jouw eigen manier met meer rust, aandacht en plezier in de klas kunt zijn.
Mail me op info@marijkewillems.nl of bel me op 0651806883 dan maken we een afspraak voor een telefonisch gesprek.