Skip to main content
Hoe zorg jij voor je eigen werkgeluk?

Hoe zorg jij voor je eigen werkgeluk?

Plezier in je werk hebben. Wie wil dat nou niet? Fluitend naar je werk fietsen. Vrolijk, stevig en opgeruimd rondlopen. Je competent voelen om welke onverwachte situatie dan ook het hoofd te bieden. We hebben allemaal perioden dat we met meer of met wat minder plezier naar ons werk gaan. Dat is inherent aan het leven, aan hoe jij zelf in je vel zit en aan veranderende omstandigheden om je heen.

Gebrek aan werkplezier

Het wordt problematisch als je al langere tijd met minder of weinig plezier naar je werk gaat. Dan moet je gaan opletten. Door een langdurig gebrek aan werkplezier heb je onvoldoende reserves om de uitdagingen en eisen van je werk op te kunnen vangen. Je gaat meer op de automatische piloot werken, bouwt een muurtje op, laat dingen minder binnenkomen. Je gaat compenseren door te veel te eten, te mopperen, op social media rond te hangen, te netflixen, te laat naar bed te gaan enzovoorts. Je voedt jezelf niet meer op een energie gevende manier en het wordt steeds moeilijker om deze cirkel te doorbreken.

Zet je talenten en kernkwaliteiten in

Gelukkig kun je je werkplezier positief beïnvloeden. Juist ook als het even niet zo lekker gaat. Een van de manieren om je werkplezier en je gevoel van geluk te verhogen is om je talenten en kernkwaliteiten expliciet in te zetten.

Uit onderzoek blijkt dat het inzetten van je talenten en kernkwaliteiten leidt tot:

  • Gevoel van autonomie
  • Gevoel van competentie
  • Gevoel van verbonden zijn
  • Het ervaren van bezieling
  • Zelfactualisatie

Martin Seligman (positieve psychologie) heeft eens een experiment gedaan en een groep mensen in tweeën gedeeld. De ene groep zette 3 keer per dag bewust hun kernkwaliteit in en de andere groep deed 3 keer per dag iets anders. Wat bleek? Het gevoel van geluk steeg enorm in de groep die drie keer per dag bewust hun kernkwaliteit inzette.

Flow en bezieling

Daarbij werkt het inzetten van jouw talenten en kwaliteiten twee kanten op:

  1. Jij ervaart flow of bezieling als jij van binnenuit zonder dat je erover nadenkt met je leerlingen aan het werk bent, fijne gesprekjes hebt, samen danst, moeilijke rekenopgaven tackelt, mooie kunstwerken maakt, een kind stimuleert om een stapje te zetten wat het daarvoor nog niet durfde. Jij voelt je hier gelukkig door, jij krijgt hier energie van, jij hebt elke dag zin in om naar je werk te gaan.
  2. En het werkt ook de andere kant op. Het komt direct ten goede aan je leerlingen en aan jouw school. Jij bent optimaal van betekenis voor jouw leerlingen en jouw school. Je geeft als vanzelf het beste van wat je in huis hebt en dat gaat ook nog eens vanzelf.

Niet minder belangrijk helpt het ervaren van werkplezier je om jouw veerkracht en draagkracht te versterken zodat je beter bestand bent en kunt meeveren met alle eisen en werkdruk die jouw werk met zich meebrengt.

Competentie of talent?

Let hierbij wel goed op want waar je goed in bent is niet altijd hetzelfde als dat waar echt jouw talent ligt of wat jouw kernkwaliteit is. Van alle dingen die jij doet op een dag, in een week, waarin ben jij echt heel goed? Zet die eens op een rijtje. En van welke krijg jij ook echt energie, bij welke taken of competenties voel jij je als een vis in het water? En welke kosten je naar verhouding toch eigenlijk wel veel energie?

Als een vis in het water

Ik kan bijvoorbeeld goed analyseren en beleid schrijven en dat is ook iets wat ik gemakkelijk naar me toe trok. Tot ik ontdekte dat dat me eigenlijk veel energie kost en ik er ook niet heel blij van werd. En ik zag anderen die dat met veel meer gemak en plezier deden dan ik. Nu zeg ik niet meer zo snel ‘o dat stuk dat schrijf ik wel’, nee ik pak eerder de dingen op waar ik zowel goed in ben als waaraan ik plezier beleef. Zoals met mensen in gesprek gaan, mensen begeleiden, trainen, coachen. Daarbij voel ik me als een vis in het water en ik merk dat ik op deze manier ook veel meer kan betekenen voor anderen.

Zijn wie je bent

Hier ligt het verschil tussen kernkwaliteiten of talenten en competenties. Dat wat je goed kan is niet altijd je kerncompetentie en levert je niet altijd energie op.

Kernkwaliteiten zijn al in jou aanwezig, als het gaat om worden wie je bent en zijn wie je bent dan ben jij al je unieke jij met jouw talenten en kwaliteiten. En sommige zijn niet zo uit de verf gekomen, zijn niet zo gezien, durfde je niet zo in te zetten, worden op een manier belemmerd door jouw overtuigingen of door bepaalde ervaringen. Maar als jij ze weer kunt herontdekken stroomt jouw bezieling weer door jou heen, je brengt dan in de wereld wat jij ten diepste in je hebt. Zo kun jij zijn wie je bent en kun jij je leerlingen helpen te zijn wie zij zijn met hun unieke talenten en kernkwaliteiten.

Talentenscout

Als leerkracht ben je een soort van talentenscout. Jij bent er goed in om van elk kind op zijn of haar manier de talenten en kernkwaliteiten te zien. Een groot deel van de dag ben je bezig om de talenten en kwaliteiten van je leerlingen te ontdekken en tot bloei te laten komen. Je weet hoe je je leerlingen kunt stimuleren en motiveren, hoe je hen kunt helpen om net dat spannende stapje te zetten om een succeservaring voor hen te creëren. Hoe je hen kunt laten stralen en groeien vanuit het unieke kind dat zij zijn.

Zet je talentenbril op

Als je dit heel goed kunt naar anderen toe dan is het natuurlijk een peulenschil om dat ook naar jezelf toe te doen. Dus zet je talentenbril op en kijk nu eens naar jezelf. Welke talenten en kwaliteiten heb jij?

En je weet het zijn die dingen die jij doet met een vinger in de neus. Dat talent dat jij hebt zonder er ook maar enige moeite voor te hoeven doen. En dat maakt het vaak ook lastig om zelf je eigen talenten te zien juist omdat je je er vaak niet van bewust bent en het als vanzelf gaat. Daarbij vind niet iedereen het gemakkelijk om van zichzelf te zeggen: ja dat is mijn talent. We willen geen opschepper zijn en al helemaal niet arrogant lijken.

Vragen om je te helpen

Dus poets je bril nog eens goed op de komende dagen en kijk terug op de dag of de week. Welke talenten neem je waar van jezelf, welke kernkwaliteiten?

Deze vragen kunnen je daarbij helpen:

  • Waar word ik helemaal blij van? En wat was mijn bijdrage daaraan?
  • Wanneer ging ik helemaal op in wat ik aan het doen was?
  • Waar was ik helemaal enthousiast van?
  • Wanneer vond ik het heel jammer dat de tijd om was en ik iets anders moest gaan doen?
  • Waarbij voel ik me als een vis in het water?

Werk dus meer vanuit je talenten en kernkwaliteiten en je creëert jouw eigen werkgeluk. Leuker kan ik het niet maken 😉

Talenten en kernkwaliteiten in je team

Als je aan de slag wil met meer ruimte te maken voor jouw talenten en kernkwaliteiten dan is het nodig om hierover in gesprek te gaan. Hieronder geef ik je tenslotte een aantal tips voor jou als leerkracht en voor jou als directeur. Zodat je niet alleen zelf maar ook als team meer werkgeluk en daarmee een stevig en positief team creëert.

Tip voor jou:

Als jij merkt dat jij jouw talenten en kwaliteiten onvoldoende kunt inzetten, als er te weinig momenten van flow zijn op een dag, trek dan aan de bel. Ga hierover eens het gesprek aan. Er is vaak meer mogelijk dan je denkt. Ook jouw directeur wil jou langdurig inzetbaar en fit en vitaal aan het werk houden zodat je het beste van jezelf kunt geven.

Tip voor je team:

Vraag elkaar eens tijdens de gezamenlijke pauze ‘wat was jouw sprankelmoment vandaag?’ En vertel elkaar jouw positieve ervaring van de dag. In deze sprankelmomenten vind je ook jouw talenten en kernkwaliteiten. En als het een van je collega’s niet lukt help hem of haar dan: een ander ziet vaak heel goed wat de talenten en kernkwaliteiten van de collega zijn.

Tip voor de directeur:

Ook als directeur of intern begeleider kunt je deze vraag regelmatig stellen aan je leerkrachten en aan elkaar. Zo kom je erachter wat een collega echt bezield, echt raakt en door daar meer de ruimte voor te scheppen komt er meer werkplezier, meer gevoel van competentie, meer zelfvertrouwen. En worden medewerkers meer stressbestendig.

En benoem vooral ook wat je ziet: je kunt een ander geen groter cadeau geven dan gezien te worden met je talenten en kernkwaliteiten.

Het is ook een mooie aanpak als je met elkaar als team of een aantal teamleden in een mopperfase zit. Of juist als de donkere dagen er binnenkort aankomen. Zet het als starter op de agenda voor de periode tussen de herfst en kerstvakantie, hang wat sprankelreminders op, gebruik het in 1 op 1 gesprekjes en stimuleer leerkrachten om elkaar te bevragen.

 

Heb je moeite om jouw unieke talenten en kernkwaliteiten in te zetten en zou je dat wel meer willen?

Vind je het moeilijk om jouw eigen talenten en kernkwaliteiten te benoemen?

Of ben je het zicht op jouw talenten een beetje kwijtgeraakt?

Vraag hier dan een gratis en vrijblijvend een adviesgesprek bij mij aan.

Met mijn frisse blik help ik je om buiten jouw vaste kaders te denken en weer kansen te creëren en mogelijkheden te benutten. Je krijgt weer zicht op jouw talenten en kwaliteiten en ik denk met je mee hoe je ze in kunt zetten. Zodat je met meer zelfvertrouwen en veerkracht de uitdagingen van de donkere en volle najaarsdagen aankunt. Op naar meer werkgeluk!