Kinderen ervaren vaak veel stress thuis en op school. Dagen zitten vol, er wordt van alles van hen verwacht en er is weinig lege tijd waarin ze zich nog kunnen vervelen of gewoon even bij zichzelf aan kunnen komen.
Een kind met stress, spanningen of vol met prikkels staat niet open voor leren. Het kan niet betrokken zijn bij de les, de leerkracht of de groep.
Mindfulness in de klas is een waardevolle aanvulling op bewegen en naar buiten gaan naast een dag vol taken. Kinderen kunnen zich even resetten, contact maken met zichzelf, hun hoofd tot rust brengen en hun lijf strekken. Opgefrist en helder staan zij weer open voor het vervolg van de ochtend.
Ook de ochtendspits geeft zowel leerkracht als de kinderen stress.
Het kind is thuis bezig om op tijd op school te komen, oeps brood vergeten, mama boos. Hupsakidee door het ochtendverkeer naar school toe en pfff die volle klas in, dat stomme rekenwerk, etcetc.
Intussen is ook de leerkracht naar school gesjeesd met een vol hoofd met wat hij allemaal moet doen vandaag. O jee daar zijn de leerlingen al! Pfff, en zo ontmoeten zij elkaar in de klas. Met de stresscurve al aardig in de lift en hatsekiedee we starten met de les! Hup in de leermodus.
Hoe anders is het wanneer je als leerkracht start vanuit rust met de klas: neem allemaal even een momentje, richt je aandacht op je ademhaling en voel eens even hoe het nu met je is. Er ontstaat meer contact, betrokkenheid, je hebt als leerkracht beter in de smiezen hoe iedereen erbij zit. In de drukke ochtend kun je dit goed gebruiken in je contact met de kinderen. Je weet beter wat ze nodig hebben om in de juiste leerstand te komen. Kinderen worden in de loop van de tijd opener en de groep kan hierin samen groeien.