Skip to main content
Poeh ik heb het weer gered tot de vakantie!

Poeh ik heb het weer gered tot de vakantie!

Ik hoor het regelmatig in deze periode van het jaar. Leerkrachten die bij me komen en zeggen ‘poeh, ik heb het weer net gered tot de vakantie!’ Of: ‘ik zag er als een berg tegenop om weer te beginnen. En dan gaat het me niet om de kinderen, maar om alles wat er de komende tijd weer allemaal moet gebeuren.’

Wat gun ik het je om heerlijk van je vakantie te kunnen genieten, om even niet te hoeven juffen en meesteren. Om gewoon lekker de boel de boel te laten en te genieten van fijne dingen doen, tijd voor jezelf en genieten met je gezin. Hoe zou het zijn om de meivakantie wel ontspannen en uitgerust te kunnen doorbrengen?

Energienemers en gevers

Een van de manieren om meer balans in je werk te brengen is om inzicht te krijgen in wat jou energie geeft en wat energie neemt. Dan heb je immers een aantal concrete punten in handen waar je wat mee kunt doen. Je kunt bijvoorbeeld meer aandacht besteden in de week aan dat wat jou energie geeft. En dat hoeft niet meteen elke week een bezoek aan de sauna te zijn. Juist heel kleine dingen kunnen hier van betekenis zijn zoals wat vaker een wandelingetje maken of een vriendin bellen.

Of je pakt je energievreters aan. Met een aantal zul je het gewoon moeten doen. De tijden van je werkdagen daar kun je op sommige scholen soms weinig aan veranderen. Maar er zijn ook energievreters die je, wanneer je ze beter onder de loep legt, minder energievretend of zelfs energiegevend kunt maken. Door ze anders te bekijken, ze anders uit te voeren, ze een andere plek te geven etc.

Dus onderzoek eens voor jezelf hoe jij wél invloed uit kunt oefenen op jouw energievreters. Ik geef hier een aantal voorbeelden.

Met de auto of met de luchtballon

Stel dat de reis naar je werk een ontzettende energievreter is. dan denk je vast meteen, ja lekker daar kan ik toch helemaal niks aan veranderen? Ik moet toch op een of andere manier op mijn werk zien te komen! Ja dat klopt, op een of andere manier.
Stel dat je met de auto gaat maar dat je steeds meer merkt dat je van dat drukke autoverkeer al behoorlijk gestresst op school aankomt. Je zet jezelf nog meer vast door te denken dat het niet anders kan. Brainstorm dan eens met jezelf, met je partner of collega wat nog meer mogelijkheden kunnen zijn. En kleur dan ook buiten de lijnen: een luchtballon, skippybal of tandem zijn ook vervoersmiddelen. Zo breng je jezelf in een creatieve mindset en zie je meer mogelijkheden. En wie weet wat voor keuzes je hierin kunt maken: twee keer in de week op de fiets gaan in plaats van de auto nemen, een kwartiertje vroeger vertrekken, carpoolen.

De lunchpauze

Je merkt steeds vaker dat je het eigenlijk niet zo fijn vindt om in de teamkamer te lunchen met al je collega’s.  Je merkt dat je na de drukte van de ochtend heel graag even op jezelf of met één collega wilt zijn. Of het lijkt je heerlijk om even een ommetje te maken, dat schoolgebouw uit te gaan.
Aan het einde van de ochtend merk je dat vaak wel aan jezelf. Je voelt weerstand en druk om erheen te gaan. Maar tja jullie hebben dat samen lunchen nou eenmaal met elkaar afgesproken omdat het goed is voor de teamgeest. Dus dit is voor jou geen optie om hier iets minder energievretends van te maken … denk je.

Wat let je nou om dit aan te geven in je team? Of aan je leidinggevende? Wellicht hebben meer collega’s dit dilemma. En er zijn tal van oplossingen te bedenken die zowel tegemoetkomen aan het teamdoel als aan jouw en waarschijnlijk door meerdere collega’s gevoelde behoefte om even op jezelf te kunnen zijn na de volle ochtend.
Jullie kunnen bijvoorbeeld ook twee keer in de week sámen gaan wandelen. Of de eerste helft van de pauze is er ruimte voor ieder op zichzelf en de tweede helft voor gezamenlijke pauze of andersom. Of in plaats van tijdens de pauze komen jullie na schooltijd om drie uur even samen om de belevenissen van de dag te bespreken, naar de dag van morgen te kijken en samen thee te drinken. Zelf kun je vast nog meer mogelijkheden bedenken die zowel goed jou zijn als goed voor de teamdoelen.

Thuis

En kijk ook eens naar je privésituatie, wat zijn daar de energievreters en de energienemers? Misschien doe je elke dag direct uit je werk boodschappen en moet je ook nog bedenken wat je moet eten, maar levert dat veel stress op. Of je hebt elke dinsdagavond een sportafspraak en geeft het sporten je wel energie maar breekt de vaste avond je eigenlijk op. Of je bezoekt je moeder elke vrijdagochtend en dat begint je op te breken. Hoe zou je wel de aandacht aan je moeder kunnen geven op zo’n manier dat het voor jou zo min mogelijk belastend is?

Concrete handvatten

Zet de energiegevende en de energienemende activiteiten, momenten en mensen in twee kolommen naast elkaar. Zo heb je in één blik helder waar bij jou de balans doorslaat. Dat geeft je heel concreet handvatten om meer balans in te bouwen voor jezelf. Pik bijvoorbeeld voor de komende week een energiegever eruit en geef die meer aandacht. En ga ook met een energienemer aan de slag om die minder nemend of zelfs energiegevend te maken.

Ik ben heel benieuwd hoe jouw balans er uit komt te zien.

 

Wil je nog meer balans creëren in je week? Of merk je dat er energievreters zijn die je graag zou willen aanpakken maar dat het je niet lukt in je eentje?

Vraag dan hier het gratis ‘Geef les zonder stress-gesprek’ aan.

Ik help je graag om jouw volgende stap te zetten naar minder druk en meer werkgeluk.